Underbar helg i Riga

Vi lyfte från Skavsta 07.10 på morgonen och var framme vid hotellet mellan 9-10 lokal tid. Taxichauffören vi åkte med från flygplatsen tittade konstigt på oss när vi tog på oss bältena i baksätet och förklarade för oss att vi inte behövde ha på oss dem... Hmm, hade inte känts bra att inte ha på bältet med tanke på att de kör som galningar, accelererar så mkt som möjligt o kör trefiligt när det bara är tvåfiligt egentligen. Vi log bara o sa att vi ville ha på oss bältet! =)  När vi kom till hotellet hade vi sån tur att vi fick checka in direkt o få vårt rum! Ett rum på 16:de våningen och ni som känner mej vet att jag har lite hisskräck... Detta va också en glashiss som gick ute på hotellet så att man såg en fin utsikt varje gång man åkte hiss...Det var bara att ta ett djupt andetag o kliva in i hissen! En bagagenisse tog våra väskor och tog personalhissen upp och mötte oss på vår våning och följde oss sedan till rummet och packade in väskorna! Det kan man kalla service!! =D

Sen resten av dagen gick vi omkring i Riga, försökte lokalisera oss lite och hittade några köpcentrum som vi smög in på!;) När vi skulle äte lunch så hittade vi en liten restaurang som serverade buffé så där gick vi in...Lite rörigt blev det för det stod inte på engelska nånstans så det fick bli pommes, kyckling och ketchup! Vi förstod nada av deras system!! Haha! =D 
 På kvällen vart det middag på hotellets restaurang för vi hittade ingen i närheten, iaf inte åt det håll vi gick åt! :P  Ramlade i säng ganska tidigt och sov gott till dan därpå!

Vaknade, gjorde oss iordning och begav oss ner till frukostbuffén. Massa gott att välja på och jättebra service! Man kunde beställa stekta ägg, omelett osv och så gjorde de det på en gång, fast jag testade inte. Älskar ju äggröran på hotell så höll mej till den. Efter frukosten bar det av upp till rummet igen och göra sig iordning det sista och ta en liten "frukostsiesta"! Sen letade vi reda på Gamla stan i Riga och gick omkring där hela dagen... Hur mysigt som helst med massa smågator och gamla hus.

På kvällen tog jag mod till mej och vi åkte upp till baren på hotellet. Baren låg på 26:e våningen!!!! Shit vilken panik jag hade upp men det var bara att försöka koncentrera sig på utsikten och prata bort tiden! Vi hittade en fönsterplats och beställde varsin drink innan vi åkte ner igen och letade reda på en restaurang att äta på för kvällen...
Blev en ganska tidig kväll denna kvällen med eftersom man blir ganska trött av att vara igång och gå mellan 4-6 timmar på dagen plus en massa mat! ;)

Lördagen började precis som fredagen, frukostbuffé och en liten "frukostsiesta" innan vi begav oss ner till Gamla stan igen. Jag hittade en liten mysig smyckeaffär som sålde bärnstenssmycken och vi gick in. Daniel tyckte att jag skulle köpa mej ett halsband eftersom Riga är kända för sin bärnsten, så det blev ett litet halsband men en bärnsten i!=) 
Även denna kväll åkte vi upp till baren på hotellet och tog oss ett par drinkar innan vi gick för att äta!
Vi hittade en jättemysig restaurang i Gamla stan som vi åt på, Steik Houss. Hur mysigt som helst! =) O enormt god mat, mums!

Och igår var det vår sista dag i Riga, vi åkte ner och åt vår frukost och sedan packade ihop våra grejer och checkade ut. Lämnade in vårt bagage på hotellet och gick sedan ut på stan. Gick mestadels i Gamla stan den dagen också men passade på o vara lite kulturella och gick in i en katedral och gick på Rigas krigsmuseum. Himla intressant, handlade om både första och andra världskriget och fram tills Riga blev självständigt! Blev även lite shopping denna dag. Hittade en jättefin väska på Stockmann och Daniel hittade ett par skor. När vi är på väg tillbaka till hotellet för att hämta ut våra väskor kommer jag på att jag varit smart o läst in mina nycklar i väskan. Även nyckeln till hänglåset. Här får jag ju även lägga till att jag hade inte ett vanligt väsklås på min väska utan jag hade tagit ett Eskilstuna hänglås hemifrån, ett riktigt ordetnligt hänglås alltså så det fick komma en man och försöka dyrka upp låset. Det gick ju inte så bra så han fick sedan hämta en tång för att klippa av låset och det var lättare sagt än gjort, tror han höll på med låset i ca 20-30 minuter innan han fick upp det!! Fuck så pinsamt! Såå typiskt mej!! Sen åkte vi till flygplatsen och shoppade en parfym på taxfreen i väntan på flyget hem. Lyfte 22.45 lokal tid och landade 22.45 svensk tid!=) Stöp väl i säng vid halv 3, 3 inatt...

Så jag är trött, trött, trött men jag har haft en underbar helg!!=D

Utsikt från vårt hotellrum!
Utsikt från vårt hotellrum!


När vi satt på den mysiga restaurangen!


Krigsmuseet vi var på


En bild på oss sista dagen i Riga!


En liten gränd i Gamla stan!=)


Älsklingen och jag på vårt hotellrum innan vi ska gå ut <3

Detta blev ett superlångt inlägg märker jag nu, hoppas ni orkar läsa det! ;)

Kort o gott hade vi det jättebra o mysigt i Riga och tack Daniel för den bästa julklappen jag har fått!<3

Puss o Kram

Kommentarer
Postat av: tuff å cool

Kan väl inte mer än hålla med, att det blev ett trevligt och behövligt avbrott i studerandet!! Men med rätt sällskap så kan det ju inte bli annat än trevligt;-) puss puss!

2009-03-23 @ 21:07:41
Postat av: Anonym

Klart vi orkar läsa =) Bra att ni hade det bra i Riga! Härligt med bilder också, vädret såg också ut att va kanon ju! Kramar

2009-03-23 @ 21:08:19
Postat av: ida

Mkt bra inlägg!!! söta ni är på korten! haha det där med resväskan alltså :P funny story iaf :D

2009-03-24 @ 04:21:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0